De Italiaanse brillenfabrikant Luxottica en de Franse producent van brillenglazen Essilor hebben zich voorgenomen te fuseren. De bedrijven maakten halverwege januari bekend dat zij daarover een akkoord hebben bereikt. Als de fusie doorgaat, zal het bedrijf een waarde hebben van ongeveer 46 miljard euro. Naar verwachting zal de combinatie, die EssilorLuxottica gaat heten, een omzet draaien van meer dan 15 miljard euro. Het totaal aantal werknemers komt te liggen rond de 130.000. Dit alles maakt het een van de grootste grensoverschrijdende fusies ooit in Europa.[1]

Luxottica is eigenaar van bekende brillenmerken als Ray-Ban en Oakley. Essilor staat vooral bekend als maker van de Varilux-lens, die bij zijn introductie in 1959 het eerste multifocale brillenglas ter wereld was.

De oprichter en bestuursvoorzitter van Luxottica, Leonardo Del Vecchio, speelt een grote rol in de fusie. De 81-jarige is momenteel de op een na rijkste persoon van Italië en staat met een vermogen van €18,7 miljard op de 37e plek van rijkste mensen ter wereld. Hij zal ook de topman van EssilorLuxottica worden. De tweede man is de baas van Essilor, Hubert Sagnières, maar op papier zal hij als CEO evenveel macht krijgen als Del Vecchio. Del Vecchio bezit nu via zijn investeringbedrijf Delfin 62 procent van de aandelen Luxottica. Die wisselt hij in voor 31 procent van de aandelen Essilor. Daarna neemt Essilor met een openbaar bod alle resterende aandelen Luxottica over. Het fusiebedrijf zal genoteerd zijn aan de beurs in Parijs. Daar is het hoofdkantoor van Essilor momenteel gevestigd.[2]

Del Vecchio trok zich twaalf jaar geleden terug uit Luxottica, maar nam in 2014 de dagelijkse leiding weer op zich omdat hij vond dat het bedrijf achter was geraakt. Vlak daarna zette hij in op een fusie met Essilor, maar dat verliep in eerste instantie moeizaam doordat naar mening van Del Vecchio het Franse bedrijf zich te weinig op de consumentenmarkt richtte. Er volgde een reorganisatie waardoor Essilor nu beter aansluit op de activiteiten van Luxottica. Onder codenaam ‘cirrus’ (de vakterm voor sluierwolken die zonlicht doorlaten) zouden de twee bedrijven een half jaar lang in het diepste geheim onderhandelingen hebben gevoerd voor het huwelijk tussen de twee partijen. Naar verwachting lost de fusie ook het gebrek aan een opvolger van Del Vecchio op. De laatste jaren was de Italiaan druk bezig met het vinden van een geschikte bestuursvoorzitter, maar steeds zonder succes.[3]

De markt voor contactlenzen en (zonne)brillen groeit in een rap tempo. Redenen daarvoor zijn de vergrijzing, de toenemende kracht van de zon en het blauwe licht van computers. De industrie verwacht tot 2020 een jaarlijkse groei van tenminste 2,5 procent. Voor beide bedrijven dus voldoende reden om hier samen op in te spelen. Momenteel zijn vooral de Verenigde Staten een belangrijke markt, maar Afrika, Latijns-Amerika en Azië worden voor de toekomst gezien als een nieuwe afzetmarkt waar nu nog weinig gebruik wordt gemaakt van brillen en contactlenzen.[4]

Luxxotica en Essilor verwachten de fusie in de tweede helft van 2017 af te ronden. De samenwerking is echter pas definitief als de aandeelhouders en de mededingingsautoriteiten de fusie hebben goedgekeurd.

 

Sophie van Woerkom
[1] FD 16 januari 2017.

[2] NU.nl 16 januari 2017.

[3] NRC 16 januari 2017.

[4] NRC 16 januari 2017.